Belpex gereed voor de lancering van de Noordwest Europese Marktkoppeling

AMSTERDAM/BRUSSELS/LONDON, 31 Januari 2014

Elektriciteitsbeurs Belpex is gereed voor de lancering van de Noordwest Europese (NWE) Marktkoppeling op 4 februari 2014. Dit wordt een significante stap naar een volledig geïntegreerde Europese elektriciteitsmarkt.

NWE prijskoppeling wordt de eerste implementatie van de Price Coupling of Regions (PCR) oplossing, gezamenlijk ontwikkeld door Belpex met zijn Europese elektriciteitsbeurzen partners. PCR omvat een geïntegreerd algoritme en operationele procedures, die de Day Ahead veilingen van ieder deelnemend land met elkaar verbinden door de beschikbare interconnectiecapaciteit te gebruiken. Belpex sterke betrokkenheid bij de Europese marktintegratie wordt geïllustreerd door de verrichtingen als pionier in algoritmisch onderzoek en ontwikkeling ter ondersteuning van marktkoppeling initiatieven in Europa. Het COSMOS algoritme, ontwikkeld door Belpex, diende als basis voor de ontwikkeling van Euphemia, het PCR algoritme dat in gezamenlijk eigendom is van APX, Belpex, EPEX Spot, Nord Pool Spot, GME, OMIE en OTE.

Door het verwijderen van barrières voor grensoverschrijdende handel, zorgt marktkoppeling voor grotere liquiditeit, meer concurrentie, en beter gebruik van de beschikbare interconnectiecapaciteit. De Belgische elektriciteitsmarkt is sinds 2006 gekoppeld met buurlanden Nederland en Frankrijk. In november 2010 werd deze integratie uitgebreid tot de CWE regio (daarmee Duitsland en Luxemburg toevoegend), en met Scandinavië middels een separate technische oplossing. De NWE prijskoppeling zal vanaf lancering een gezamenlijke technische oplossing, PCR, gebruiken om de Day Ahead markten van België, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland/Oostenrijk, Letland, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen (via the SwePol Link), Zweden en Verenigd Koninkrijk met elkaar te verbinden. Dit systeem verhoogt nadrukkelijk de robuustheid van het systeem en de efficiëntie van de markten. De NWE landen dekken bij benadering 75% van Europa ‘s elektriciteitsvraag af. In de komende maanden en jaren zal de prijskoppeling verder worden uitgebreid naar de rest van Europa.

Belpex zal, gelijktijdig met de NWE marktkoppeling, ook “smart products” introduceren – dit zijn “exclusive block orders” en “linked block orders”. Smart products maken het gemakkelijker voor leden om de fysieke eigenschappen van hun portfolio te betrekken bij de Day Ahead veiling en biedt extra mogelijkheden voor elektriciteitsvraag om actief deel te nemen in de elektriciteitsgroothandelsmarkt (demand side management).

James Donnadieu-Matthys, CEO van Belpex, zegt: “Één van de belangrijkste aspecten van de NWE prijskoppeling is dat we in staat zijn om onze participanten nieuwe producten aan te bieden om de liquiditeit in de markt te verbeteren en participanten in staat te stellen hun risico’s beter te managen. De ontwikkeling van nieuwe producten is één van onze prioriteiten geweest de afgelopen jaren, ‘smart products’ maken het gemakkelijker voor participanten om de fysieke eigenschappen van hun portfolio te betrekken in hun biedingen op de Day Ahead veiling.”

– EINDE

Download Press Release